top of page
Writer's pictureMarre & Maureen

From Nada to Box Office Hit

Door Marre Pieper


Het kost zo’n 65 miljoen dollar tegenwoordig om een gemiddelde Hollywood film te maken, tel daar nog 35 miljoen bij op voor de marketing kosten en je zit toch wel vaak rond de 100 miljoen. Dit is een flink prijskaartje, maar de investeerders gaan er vanuit dat de film het natuurlijk dubbel en dwars terugverdient. Dure films halen meestal ook veel geld op in de box office. Box Office is de term die wordt gebruikt voor de hoeveel geld die ticketverkoop opbrengt. Maar af en toe komt er een film voorbij die maar heel klein budget had, maar opeens een miljoen verdient in de box office. Meestal zijn deze films dan ook voorlopers van een genre en hierdoor dus een enorm succes. Ik ben altijd een enorm grote fan geweest van deze underdog films, films waar mensen het niet verwachten dat zij een film met een miljoenen budget voorbij razen met hun ticketverkoop. Daarom heb ik besloten om een paar van de beste low-budget films op een rijtje te zetten!

Tekening door Marre Pieper


Monty Python and the Holy Grail (1975)

Budget: $400,000

Box Office: $5 miljoen

Monty Python is een groep van Engelse comedians. Ze waren bekend geworden door hun televisieserie, maar ze besloten om toch maar een film te maken. Omdat niemand eigenlijk ervaring had met het maken van een film werd alles redelijk impulsief gedaan. De BBC wilde de groep hierdoor ook niet meer dan 200,000 geven voor de film. De comedians hebben toen aan bekende artiesten zoals Pink Floyd en Elton John wat meer geld gevraagd en gekregen. Een van de meest bekende grapjes uit de film is dat de ridders, (de film gaat over koning Arthur die met een groep ridders de heilige graal proberen te vinden) niet op een paard rijden maar net alsof doen. Hun knecht loopt achter hun aan en slaat met kokosnoten om het geklop van paardenhoeven na te doen. Dit kwam dus omdat ze het budget niet hadden om echte paarden te gebruiken. De film was een enorm succes en bracht $5 miljoen op, ook al duurde het wel een tijdje voordat mensen de film ontdekten. Dit komt omdat het toch een aparte comedy is die zeker niet voor iedereen is, maar als je de humor snapt is, lach je de tranen over je wangen.


Mad Max (1979)

Budget: $400,000

Box Office: $100 miljoen

Deze film was de allereerste film in voor het tijdperk van Australische New Wave films. De Australische filmwereld kwam in de internationale spotlights en heeft voor veel succes gezorgd, en dat maar met een budget van $400,000. De film gaat over Max, een politieagent die burgerwacht wordt in een toekomstige dystopisch Australië. Max strijdt tegen een biker-gang die zijn partner en familie heeft vermoord. Omdat er zo weinig budget was had George Miller ervoor gezorgd om echte bikers te vragen om in de film te spelen. De bikers namen hun eigen motor mee en dit scheelde weer enorm veel kosten. Voor de hoofdrolspeler wilde Miller eerst een bekende Amerikaanse acteur in zijn film, maar besefte als snel dat het gehele budget daar naar toe ging. En dat alleen maar voor een naam. Ze kwamen toen bij audities een nog onbekende Mel Gibson tegen en vonden hem perfect voor Max. Na het filmen had Miller geen geld voor een dure editing studio dus hebben ze de film in elkaar geplakt in een hotelkamer met thuis-editing programma’s. Ondanks de lage kosten werd de film een internationaal succes. Er zijn al drie vervolgfilms gemaakt en er komt nog een vierde aan, ook heeft het Mel Gibson in de schijnwerpers gezet. Een acteur die nu onmogelijk is om weg te denken uit de filmwereld.


The Texas Chainsaw Massacre (1974)

Budget: $140,000

Box Office: $30.9 miljoen

Deze horrorfilm moest er wel tussen staan. The Texas Chainsaw Massacre is een van de beste en meest invloedrijke slasher films. De film heeft zelfs de slasher genre uitgevonden. Dus als jij je afvraagt wat een slasher horror film nou is, kijk dan naar deze film. Alle klassieke elementen zijn voor het eerste gebruikt in The Texas Chainsaw Massacre. De moordenaar gebruikt elektrisch gereedschap om mensen te vermoorden. De moordenaar is een groot, gezichtsloze figuur en de gruwelijke manier waarop mensen worden vermoord. Al deze elementen zijn tegenwoordig must-haves in een slasher film. Zoals veel andere films maakten ze gebruik van onbekende acteurs en lange film dagen. Alles om de kosten zo laag mogelijk te houden. Gunnar Hansen, die de iconische Leatherface speelt in de film, vertelde in een interview dat ze geen geld hadden voor een tweede kostuum. Hierdoor droeg hij het masker zo’n 16 uur op een dag zonder te wassen, niet extreem fris. Omdat alles zo snel mogelijk moest waren de film omstandigheden niet heel fijn maar zeker wel waard. Ondanks dat veel mensen de film veel te heftig vonden in het begin is de film uitgegroeid tot een klassieker. Een film die elke horror fan wel echt gezien moet hebben.


Super Size Me (2004)

Budget: $65,000

Box Office: $22.2 miljoen

Natuurlijk zijn er niet alleen films die veel geld kunnen opleveren maar ook documentaires. In deze documentaire gaat Morgan Spurlock 30 dagen alleen maar bij McDonalds eten, dus als ontbijt, lunch en avondeten. Ook had hij als extra challenge, dat wanneer een medewerker vroeg of hij zijn menu wilden ‘supersizen’ dat hij geen nee mocht zeggen. Dit betekende dat hij een enorm grote portie kreeg van zijn gekozen maaltijd. Hij heeft dit experiment uitgevoerd om meer aandacht te schenken aan het obesitas probleem in Amerika en hoe McDonalds daar aan toevoegt. Hij is in deze maand 11.1 Kg aangekomen en ervaarde mentale problemen door het alleen maar eten van fast food. De documentaire was extreem populair en werd zelfs genomineerd voor een Oscar. Zes weken na de premiere van de documentaire stopte McDonald's met het aanbieden van een ‘SuperSize’ menu's en begonnen ze met meer nadruk op gezondere opties zoals salades. Ondanks deze toevallige timing zegt de fastfoodketen dat de beslissing niks te maken heeft met de documentaire. Omdat de documentaire bestaat uit het vastleggen van het dagelijkse leven van Spurlock waren er maar weinig kosten aan verbonden, hij was gewoon vooral in zijn eentje aan het lijden.


Blair Witch Project (1999)

Budget: $500,000

Box Office: $248.6 miljoen

Dan komt nu mijn favoriete voorbeeld van een low-budget film die echt miljoenen heeft verdiend. De Blair Witch Project is de film die het genre ‘found-footage’ is begonnen. De film gaat over drie studenten die het bos in gaan en een documentaire maken over de legende van de Blair Witch. Aan het begin van de film krijg je de mededeling dat deze beelden zijn gevonden in het bos maar dat er van de drie studenten geen enkel spoor is. Als kijker denk je dus dat wat je gaat ziet, echt gebeurd is. De gehele marketing van de film was ook dat het een waar gebeurd verhaal was, en er werden vermist posters opgehangen voor de acteurs. Er waren best veel mensen die echt geloofden in het verhaal. Het script van de film was maar heel kort en er werd vooral gebruikt gemaakt van improvisatie. Omdat het echt moest lijken op gevonden videobeelden konden de filmmakers veel geld besparen op fancy camera’s, lichten en effecten. Ook de acteurs waren niet heel bekend wat ook veel geld besparen. De films was een enorm succes en wordt ook gezien als een van de meest succesvolle onafhankelijke films die is gemaakt. Persoonlijk is dit ook mijn favoriete film van het lijstje. Het laat zien dat met een origineel idee en talent, niet veel geld nodig hebt om bekend te worden.


Paranormal Activity (2007)

Budget: $215,000

Box Office: $193.4 miljoen

Bij Blair Witch Project vertelde ik dat zij de eerste waren die gebruik maakte van ‘found-footage’. Dit heeft de makers van Paranormal activity geïnspireerd en kwamen zij op het idee om een film te maken compleet gemaakt van zogenaamde security beelden van een huis. Tijdens de film volg je hoe een stel wordt getormenteerd door een demoon via verschillende veiligheidsbeelden van hun huis. Omdat de film vanaf een vast standpunt wordt gefilmd door niet al te dure camera was er geen behoefte voor een hele uitgebreide cameraploeg. Ook was er, net zoals in de Blair Witch Project, niet een echt vast script maar moesten de acteurs vooral improviseren. Wat ook erg handig was om de kosten laag te houden was het filmschema. Paranormal Activity is in 7 dagen opgenomen en ge-edit. De hele crew was 24/7 bezig met de film en ondanks dat de week heel intensief was, is het gelukt en kostte de film maar $215,000 om te maken, en dit is inclusief de marketing kosten. De film was meteen een enorme hit in de box office en de horrorfilm is de meest winstmakende film ooit. Voor mensen die helemaal van horror houden is het echt een klassieker die je gezien moet hebben, wel een kleine waarschuwing: De regisseur, Adam Goodman, dacht dat de film een flop was omdat mensen de hele tijd de zaal uitliepen, alleen later bleek dat ze het te eng vonden om af te kijken.


30 views1 comment

Recent Posts

See All

1 Comment


Nando De Kroon
Nando De Kroon
Jun 23, 2021

Bizar, dit laat goed zien dat je met iets nieuws en minder budget (en wat risico met een nieuw genre) echt wel het publiek kan versassen! Ik ben wel eens benieuwd hoe die kosten van een film zijn opgebouwd. Wellicht een leuk idee voor een volgend artikel :)

Like
bottom of page