LIJST VAN VROUWELIJKE FILMMAKERS

Zoals beloofd! Hier een flinke lijst films voor jullie om uit te kiezen, zodat jullie nooit meer kunnen zeggen: “Ik ken geen goede vrouwelijke filmmakers”! We hebben Martine, Nita en Elif van Eye Study gevraagd om hun favoriete filmmakers op te sommen voor ons. Ook hebben we onderaan onze eigen top 3 neergezet!


Tekening door Maureen Vreeburg


De eerste 10 zijn uitgekozen door Nita Smit, hoofd van de bibliotheekcollectie van Eye Study.


  • Liliana Cavani (IT) - Portiere di notte, Il (1974) Ik zag de première van deze film. Het was heftig en choquerend. Een sado-masochistische liefde, als een nachtmerrie. Ontzettend goed spel van Charlotte Rampling en Dirk Bogarde.

  • Margarethe von Trotta (DU) - Zweite Erwachen der Christa Klages, Das (1978) Spannend! Een echte feministische film over drie vrouwen die uit hun rollenpatroon breken.

  • Lizzy Borden (US) - Born in flames (1982) Pseudo-sciencefiction over de vrouwenrevolutie. Herinnering aan spectaculaire close-ups. Opvallend.

  • Annette Apon (NL) - Golven (1982) De film is gebaseerde op “The Waves” van Virginia Woolf, die mijn lievelings schrijfster is. Alles was nieuw aan deze film. Voor het eerst werd een roman van Virginia Woolf verfilmd. En de muziek gecomponeerd door Louis Andriessen is ook heel mooi.

  • Agnès Varda (FR) - Sans toit ni loi (1985) De uiterste consequentie van buiten de maatschappij leven. Aangrijpend.

  • Márta Mészáros (HU) - Napló gyermekeimnek (1984) - Naplo szerel meimnek (1987) Autobiografische herinneringen over Hongarije, fascisme en stalinisme en haar eigen familie. De films kwamen heel dichtbij, hartbrekend. Ik werd overtuigd dat autobiografische verhalen de sleutels zijn tussen de persoonlijke geschiedenis en de grote geschiedenis.

  • Jane Campion (NZ) - Angel at my table, An (1990) Deze film raakt je zo diep. Over een buitenstaander zijn.

  • Moufida Tlatli (TU) - Silences du palais, Les (1994) De keukens zijn het domein van de vrouwen van de vorst en het domein van alle Arabische vrouwen. Hun blikken spreken boekdelen. Prachtig.

  • Isabella Rossellini (IT/US) - Green porno (2008-) SE TV Series Het is het debuut van Rossellini en ze zijn ontzettend leuk. Gewoon hard lachen.

  • Jessica Hausner (AT) - Lourdes (2009) Wordt Christine echt genezen? Hausner oordeelt niet. Ze laat het aan de kijker over. Razend knap.

Bron: The Guardian


Dit is het lijstje van Elif Rongen-Kaynakçi, de stille curator van Eye Study, met vrouwen in stille films die mensen zeker moeten kijken!

  • Sarah Duhamel (1873–1926) : Le Désespoir de Pétronille (FR, Roméo Bosetti/Georges Rémond, 1914)

  • Vera Yureneva (1876–1962): Zhenshchina zavtrashnevo dnya/ A woman of Tomorrow (RUS, Pyotr Chardynin, 1914)

  • Mabel Normand (1892–1930) : The Floor Below (US, Clarence G. Badger, 1918)

  • Francesca Bertini (1892–1985) : Sangue bleu (IT, Nino Oxilia, 1914)

  • Suzanne Grandais (1893–1920) : Le Mystère des Roches de Kador (FR, Léonce Perret, 1912). Les Demoiselles des PTT (FR, Raoul d'Auchy, 1913)

  • Olive Thomas (1894–1920): Out Yonder (US, Ralph Ince, 1919)

  • Constance Talmadge (1898–1973) : East is West (US, Sidney A. Franklin, 1922)

  • Maria Fromet (1902–1967): Le Coeur et les yeux (FR, Emile Chautard, 1911)

  • Dolores del Rio (1904–1983): Ramona (US, Edwin Carewe, 1928)

  • Haydée Chikly Tamzali (1906-1998): Zohra (1922). Ain-el-Ghezal (1924)


Bron: Public Domain / RKO Pictures


En nog meer (steeds obscuurder en moeilijker te vinden): Rosa Porten, Louise Fazenda, Billie Rhodes, Valentina Frascaroli, Ellen Richter, Maria Orska, Gigetta Morano, Wanda Treumann, Anna Fougez, Ellen Jensen-Eck, Irmgard von Rottenthal, Cristina Ruspoli

Trouwens, meer dan de helft van de bovengenoemde films zijn op ons Youtube kanaal te zien en onze SANGUE BLEU wordt tot zondag gestreamed op HENRI met muziek van Daniele Furlati: https://www.cinematheque.fr/henri/film/67067-sangue-bleu-nino-oxilia-1914/



En hier de lijst van Martine Bouw, documentalist van Eye Study.

  • Agnès Varda – Visages, villages (2017)

  • Andrea Arnold – American Honey (2016)

  • Camille Billops – Suzanne, Suzanne (1982)

  • Chantal Akerman – Toute une nuit (1982)/Golden Eighties (1986)

  • Cheryl Dunye – The Watermelon Woman (1996)

  • Forough Farrokhzad – The House is Black (Khaneh siah ast) (1963)

  • Jacqueline Audry – Olivia (1951)

  • Josephine Decker – Madeline’s Madeline (2018)

  • Kira Muratova – The Long Farewell (Dolgie provody) (1971)

  • Lotte Reiniger – Die Abenteuer des Prinzen Achmed (1926)

  • Lucrecia Martel - La Ciénaga (2001)

  • Rayhana Obermeyer – Á mon âge, je me cache encore pour fumer (2016)

  • Safi Faye – Mossane (1996)

  • Sarah Maldoror – Sambizanga (1972)/Léon G. Damas (1995)

  • Shirley Clarke – Portrait of Jason (1967)


Bron: www.blackwomendirectors.com


En last but not least, ook nog even een Top 3 van ons beiden!


Marre Pieper - Patty Jenkins (US) - Wonder Woman (2017) - Greta Gerwig (US) - Lady Bird (2018) - Autumn de Wilde (US) - Emma (2020)

Maureen Vreeburg

- Wanuri Kahiu (KE) - Rafiki (2018)

- Carla Simón (ES) - Estiu 1993 (2017)

- Jocelyn Moorhouse (AUS) - The Dressmaker (2015)



98 views1 comment

Recent Posts

See All