The Hero’s Journey

door: Marre Pieper


Harry Potter, Star Wars, The Matrix, Alice in Wonderland en The Truman Show zijn maar een paar voorbeelden van films die allemaal gebruik hebben gemaakt van dezelfde schrijftechniek. Al deze films zijn geschreven met als uitgangspunt ‘The Hero’s Journey.’ Dit is een bepaalde techniek om goed een verhaal te kunnen vertellen. The Hero’s Journey is eigenlijk de weg die de hoofdpersoon, de held, beloopt tijdens de film. Het is een veelgebruikte techniek in films en boeken en ik kan beloven dat je al meerdere films hebt gezien waarin deze techniek is toegepast. Het is een goede manier om het publiek mee te nemen in de reis van de held. Ze voelen empathie met hem door het zien van zijn falen en de moeilijkheden die hij doorstaat. Het publiek voelt ook de euforie wanneer de held het kwaad verslaat. Ze maken samen met de held een hele persoonlijke ontwikkeling door. Ik hou heel erg van schrijven en vind het daardoor heel interessant om over deze technieken te leren. Met dit artikel hoop ik ook jullie wat meer kennis te geven over het creatieve proces van een verhaal schrijven, al is het nou voor een film, serie of boek.

Tekening door: Marre Pieper


*SPOILER ALERT*


Ordinary World

Het verhaal van de held begint altijd in de gewone wereld. Dit is de wereld waarin de held eerst leeft. De held heeft hier bepaalde patronen, patronen waar hij/zij/die niet uitkomt. Ook heeft niks betekenis in het leven van de held. Het is een gewone wereld waar er niks heel bijzonders is. Als toeschouwer weet jij dat de wereld niet lang hetzelfde blijft. Dat kan ook niet, want je wil betekenis in je leven. Een heel duidelijk voorbeeld hiervan is in de film The Wizard of Oz (1939). Wanneer Dorothy zich bevindt in de gewone wereld is alles nog zonder kleur. Dit laat zien dat die wereld saai is en zonder betekenis. Nog een voorbeeld is Harry Potter and the Philosopher's Stone (2001). Harry Potter bevindt zich in een wereld zonder magie en waarin hij wordt mishandelt door zijn family. Hij leeft in een wereld waar hij zelf geen betekenis in ziet.


Bron: Warner Bros.


Call to Adventure

Er vindt een gebeurtenis plaats waardoor de held wordt getransporteerd uit de gewone wereld. Denk aan de brief die Harry Potter ontvangt van Zweinstein. Of wat dacht je van R2D2 die de boodschap van Prinses Leia aan Luke Skywalker laat zien in Star Wars: A New Hope (1977). Deze gebeurtenis verandert het gehele leven van de held. Er is al wel weerstand te vinden, maar weerstand is onvermijdelijk. De oom van Harry Potter probeert alles om te voorkomen dat Harry de brief leest van Zweinstein. Hij laat zijn hele familie zelfs verhuizen naar een eiland in het midden van de zee.


Bron: Walt Disney


Refusal of the Call

De held zal nooit meteen de call to adventure accepteren. Dit is op zich heel logisch. Mensen houden heel erg van patronen en niet van veranderingen. Wanneer je opeens een enorme verandering moet accepteren, dan is het niet raar dat je het eerst afwijst. Luke Skywalker wijst eest Obi-Wan Kenobi af. Pas als hij erachter komt dat zijn oom en tante zijn vermoord beseft hij dat hij geen andere keuze heeft dan accepteren. Ook in The Chronicles of Narnia: the Lion, the Witch and the Wardrobe (2005) willen Peter, Susan, Edmund en Lucy niet geloven dat hij Narnia moet bevrijden van de Witte heks. Pas als Edmund wordt gevangen genomen, besluiten ze om de call naar adventure te accepteren.


Bron: 20th Century Fox


Meeting with the Mentor

De held heeft begeleiding nodig tijdens zijn reis. Hij/zij/die kan het zeker niet alleen aan. De mentor is meestal een oudere persoon die ook wordt gezien als een wijs persoon. Hij ontmoet zijn mentor meestal net nadat hij de call to adventure heeft geaccepteerd. Na een intensieve training geeft de mentor de held een gift. Dit kan iets fysieks zijn, zoals de lightsaber van Anakin Skywalker die Obi-Wan geeft aan Luke. Maar dit kan ook een levensles zijn zoals hoe Ra’s Al Ghul Bruce Wayne leert zijn angsten te omhelzen in Batman Begins (2005). De mentor helpt de held tot een bepaald punt, de mentor is er niet voor de hele reis. Na dit punt is het de beurt van de held om in de speciale wereld te stappen.


Bron: New Line Cinema


Crossing the First Threshold

Dit is het moment dat de held de gewone wereld compleet achter zich laat en helemaal in de speciale wereld leeft. Deze drempel is meestal in de vorm van een echte doorgang zoals een deur, een brug, een portaal of iets wat een ingang uitbeeldt. Denk aan de spiegel waar Neo door heen moet stappen in de Matrix (1999). De held heeft alle moed in zich verzamelt om de drempel over te stappen. Helaas zinkt de moed hem meteen in de schoenen Zodra de held in contact komt met de speciale wereld valt hij/zij plat op zijn/haar gezicht, letterlijk of figuurlijk. Ook moet er een duidelijk verschil zijn tussen de oude en nieuwe wereld. Bijvoorbeeld in Lord of the Rings: the Fellowship of the Ring (2001). Wanneer Frodo de Shire (de gewone wereld) verlaat om te beginnen aan zijn reis komt hij er snel achter dat het allemaal serieuzer is dan verwacht. Hij en zijn vrienden waren bijna vermoord als Aragorn ze niet had gered.


Bron: Warner Bros.


Test, Allies and Enemies

Voor de held is er op dit moment geen weg meer terug. Hij is compleet in de speciale wereld om zijn doel te bereiken. Helaas is het doel bijna onmogelijk om te bereiken. Dit komt omdat de held niet veel weet van de speciale wereld. Door te leren over de nieuwe regels moet de held testen doorstaan. De held ontmoet ook vrienden en bondgenoten die hem/haar/die helpen deze testen te doorstaan. Als tegengewicht voor de bondgenoten ontmoet de held ook vijanden. De vijanden proberen actief te held te stoppen van het bereiken van zijn/haar/diens doel. Harry Potter ontmoet in de trein Ron en Hermelien, twee vrienden. Een tijdje later ontmoet hij Draco en dit wordt een vijand. De lessen op Zweinstein zijn de testen voor Harry zijn magie.


Bron: New Line Cinema


Approach to the Inmost Cave

Dit is het moment dat de held en zijn vrienden al hun energie en moed verzamelen om de donkere schaduw in de speciale wereld te confronteren. De donkere schaduw is het grote kwaad, de uber slechterik om maar even te zeggen. Er is veel weerstand van het kwaad en het wordt met elke stap moeilijker om het doel te bereiken voor de held. Dan is de held in het hol van de leeuw. De held stuit hier op een strijd tussen leven en dood. Niet alle bondgenoten van de held zullen het overleven. Het publiek voelt extreme urgentie, alsof er elk moment een bom kan af gaan. In Star Wars: A New Hope moet de resistance vechten tegen het enorme wapen de Death Star. Net voor dit schijnbaar hopeloze gevecht, verlaat Han Solo zijn vrienden. Dan begint het gevecht, al snel gaat het mis en iedereen die probeert de Death Star te vermoorden gaat dood. Het er geen hoop meer dat het de resistance nog gaat lukken. Of in Lord of the Rings: Return of the King wanneer het gewicht van de Ring zo zwaar wordt dat Frodo niet meer verder kan en je als publiek weet dat ze Mount Doom niet gaan halen.


Bron: Paramount Pictures


The Ordeal

Dan is het moment daar: het moment waar alles in het verhaal naar toe heeft geleid. Het is tijd voor het moment waar de mentor en de testen de held voor hebben voorbereid. Het is tijd voor de confrontatie met de donkere schaduw in de donkere wereld. De final battle tussen de held en de slechterik. Het is een alleenstaand moment waarin de oude zelf van de held dood gaat. De held gaat neer en het publiek heeft het gevoel dat alle hoop is verloren. De held gaat verliezen en het kwaad overwint. Maar dan staat de held weer op. Hij/zij heeft verschillende revelaties over wat het betekent om in de speciale wereld te leven en hoe hi/zijj de steun en liefde van al zijn vrienden achter zich heeft. De held verstaat het grote kwaad met een dodelijke slag. Dit kan een letterlijke of figuurlijke slag zijn. In The Truman show (1998) is de dodelijke slag dat hij de deur vindt van de tv-studio en zijn gemaakte wereld verlaat. Het publiek voelt alsof de held is herboren. Om verder te gaan met het Star Wars voorbeeld: Luke gaat proberen in zijn eentje de Death Star te vernietigen. Het lijkt alsof hij dood is, maar toch leeft hij nog en schiet hij op de Death Star. Met het gebruik van een les die hij van zijn mentor, Obi-Wan Kenobi, heeft geleerd raakt hij de perfecte plek en vernietigt hij het donkere kwaad.


Bron: New Line Cinema


The Road Back

De held heeft een grote verandering meegemaakt. Het voelt alsof de held is herboren, Hij/zij/die loopt anders en kijkt rond met een nieuwe blik. De held kan terugkomen in de gewone wereld met een gift om het leven daar betekenis te geven. Het kan zijn dat deze gift zich altijd bevond in de gewone wereld, maar dat de held deze nog niet kon zien. Na zijn reis kan de held dit wel zien omdat zijn kijk op de wereld is veranderd. Een film waarin je dit heel goed ziet is Lord of the Rings: Return of the King. Na de grote strijd tegen Sauron gaan de hobbits weer terug naar de Shire. Hier aangekomen merken ze dat ze nu heel anders zijn dan de andere hobbits. Zij hebben het kwade meegemaakt en zien niet meer alleen het vrolijke en positieve in het leven. Sam, een van de hobbits, heeft meer moed gekregen en vraagt eindelijk Rosie uit. Later verlaat Frodo zelfs de Shire, omdat hij zo veranderd is door het strijden tegen het kwaad en zich er niet meer thuis voelt.


Dit waren dus de stappen van The Hero’s Journey. Hopelijk heb je wat nieuws geleerd en kun je de volgende keer als je een film kijkt de stappen herkennen.



24 views0 comments

Recent Posts

See All