Door: Marre Pieper
Als je denkt aan trends denk je misschien meer aan de modewereld, maar dat is zeker niet de enige plek waar je trends hebt. In de filmwereld zijn er zeker ook trends. In de manieren waarop mensen karakters neerzetten of hoe ze een bepaald verhaal laten lopen is er bijna altijd wel een trend te zien. Ik vind het altijd heel interessant hoe en waarom zo’n trend is begonnen en vandaar hier een lijstje met verschillende trends die je terug kan vinden in verschillende films en series uit Hollywood.
Tekening door Marre Pieper
*SPOILER ALERT*
Als een personage een kat heeft betekent dit meestal dat het een slechterik is. Als je aan de quote denkt: ‘Hello Mr. Bond. I have been expecting you.’ dan zie je in je hoofd de slechterik op een stoel zitten met een kat op zijn schoot die hij aait. In de film The Emperor’s New Groove (2000) verandert de Yzma, de slechterik, in een kat. Er zijn hier meerdere theorieën over, maar naast het feit dat katten dodelijke sluipmoordenaars zijn, was er een die voor mij als het meest logisch klonk. Honden kun je trainen maar katten zijn niet zo makkelijk. Om te zorgen dat katten goed stil bleven werden ze lichtjes verdoofd. Hierdoor kon je ze makkelijk op schoot zetten en bleven ze rustig zitten. Hier is het concept ontstaan van een kat op de schoot van de slechterik en dus de associatie van katten met slechtheid. in The Godfather (1972) Don Corleone, de grote maffiabaas, heeft een kat op schoot. In de film Enter the Dragon ( 1973 ) heeft Han, de hoofd van de slechteriken ook een kat en ik kan nog wel veel meer films opnoemen.
De slechterik/arrogante karakter eet een appel op het scherm. Hier zijn veel voorbeelden van te noemen! Neem bijvoorbeeld James T. Kirk uit Star Trek (2009). Hij is bezig met een examen die hij van te voren al heeft gehacked. Hierdoor weet hij dat hij het examen sowieso gaat halen. Om zijn arrogante houding te versterken zie je hem gewoon lekker chill een appeltje te eten. De reden waarom je dit veel ziet in films, gaat helemaal terug naar de bijbel. Toen Adam en Eva in het Hof van Eden waren aten ze de verboden appel en God verbande ze uit het paradijs. De appel wordt dus gezien als een symbool voor verleiding en het verlies van onschuldigheid. Meer voorbeelden: Draco Malfoy in Harry Potter en de gevangen van Azkeban (2004), Jerry Dandridge uit Fright Night (2011) en Barbossa in meerder Pirates of Caribbean films. (2003-2011).
Bron: Marvel
In films heb je soms even een slim iemand nodig, die een computer kan hacken of je huiswerk voor je kan doen. Maar hoe vind je snel zo iemand? Nou makkelijk, je spreekt de eerste persoon aan die een bril draagt en de kans is groot dat het een slim persoon is oftewel een ‘nerd’. neem bijvoorbeeld Steve Urkel uit Family Matters (1989), Hank McCoy in de X-men films (2011-2019) of Felicity Smoak uit Arrow (2012) en natuurlijk Leonard Hofstadter uit The Big Bang Theory (2007). Als je het zo bekijkt is het natuurlijk een beetje belachelijk dat zodra je een bril hebt mensen ook meteen denken dat je slim bent, terwijl de sterkte van je ogen voornamelijk genetisch is bepaald. Ook al komt dit stereotype niet helemaal nergens vandaan. Volgens een Duits onderzoek is gebleken dat mensen die heel veel lezen, ook slechtziend kunnen worden. Dus er zit misschien wel een beetje waarheid achter deze stereotypering.
Als je een beetje fan bent van stripboeken en films over stripboeken dan is het je misschien opgevallen dat er veel veel slechteriken zijn met een doctor diploma? Doctor Doom uit de Fantastic Four films, Doctor Octopus uit Spiderman en Doctor Hugo Strange uit Batman. Maar waarom is dit? Want je denkt niet meteen bij een dokter dat het een slecht persoon is. Gelukkig is hiervoor ook een best logische reden. Er worden al eeuwen verhalen verteld en een van de klassieke aspecten van de oude mythes is dat de held een krijger is, iemand sterker en dapperder dan de gemiddelde man. Denk aan Hercules of Achilles. Stripschrijvers besefte zich dat zij eigenlijk gewoon moderne mythes schreven en baseerde hun helden op de oude helden. Een standaard tactiek in verhalen vertellen is dat om conflict te creëren de slechterik, precies het tegenovergestelde is van de held. Als de held dus iemand is met spieren dan staat daar tegenover de slechterik met hersenen. En welke titel krijg je als je een promoveert bent in een wetenschappelijke studie? Doctor.
Bron: DC
(Ik ga nu een aantal plottwits verklappen van bekende films)
Als je wil weten wie de schurk is in een actiefilm dan moet je wachten tot de derde act en zeker niet denken dat het de slechterik is die je voorbij zag komen in de trailer. Vroeger was het veel simpeler om de slechterik te spotten, je hoefde alleen maar op zoek naar de persoon met de rare snor of de kat op schoot. Omdat dit misschien wel iets te makkelijk was voor het publiek is daar verandering in gekomen. De Britse regisseur Christopher Nolan is waarschijnlijk de regisseur die het nieuwe format heeft bedacht. Eerst zie je de slechterik in de trailer en geloof je de hele film dat die persoon het ware kwaad is, maar dan in het derde deel van de film, de climax, is het opeens iemand waarvan je het nooit had verwacht. In Christopher Nolan’s film Batman Begins (2005) denk je de hele tijd dat Ra’s al Ghul de slechterik is. Maar dan op de climax waar Batman heel Gotham moet redden kom je erachter dat de vertrouwde mentor Henri Ducard eigenlijk de hersenen was achter het plan. Nadat deze film uitkwam nam Marvel het snel over. In Iron Man 3 (2013) en The Winter Soldier (2014) lijkt uit het de trailers dat de Mandarin en Bucky Barnes de duidelijke slechteriken zijn, maar dan blijken het opeens twee totaal andere mannen te zijn. Mannen waarvan je het nooit had verwacht. Natuurlijk is dit heel goed te verklaren met het feit dat het publiek verrast moet worden, als je het publiek verrast dan blijft een film veel beter bij ze. Het is natuurlijk veel leuker om opeens erachter te komen dat de schurk totaal iemand anders is! En het houdt niet op bij deze films, kijk maar even naar Wonder Woman (2017), Guardians of the Galaxy vol.2 (2017) of Mission: Impossible - Fallout (2018).
Nu als laatste nog een trend waarin de regisseur iets verzon om een film spannender te houden. Toen Fight Club (1999) uitkwam was iedereen gechoqueerd toen bleek dat Edward Norton en Brad Pitt dezelfde persoon waren, en dat Edward Norton het personage van Tyler Durden alleen maar zag in zijn hoofd. De film was een commercieel succes met zijn unieke plottwist. Andere regisseurs en scriptschrijvers kregen mee wat een succes de film was en besloten om een graantje mee te pikken. In 2003 kwam de film A Tale of Two Sisters uit in Korea. De film gaat over twee zussen die ruzie hebben met een stiefmoeder. Uiteindelijk na wat bizarre voorgevallen kom je erachter dat een van de zussen dood is en alleen maar bestaat in de gedachten van de andere. Dan een jaar later heb je de film Secret Window (2004) waarin Johnny Depp een schrijver is, die wordt gestalkt door een gevaarlijke moordenaar. Wat blijkt? Hij is zelf zijn eigen stalker. Net zoals bij de vorige trend is het logisch dat de schrijver en regisseur van Fight Club iets nieuws wilden verzinnen om het publiek te verrassen. Je wil je publiek vast blijven houden en zorgen dat ze nog een keer de film willen zien.
Al deze trends kun je tegenwoordig nog steeds terug zien in films en series en ik hoop dat jullie er iets hebben van geleerd en vooral goed uitkijken naar andere populaire film trends.
Comments