Door: Maureen Vreeburg
Aquarel: door Maureen Vreeburg
Ik ben de laatste tijd weer wat Studio Ghibli films aan het kijken en ben opnieuw weer verliefd op de verhalen en de prachtige animatie stijlen in de films. Ik zag ‘The Tale of Princess Kayugo’ van Isao Takahata die gebaseerd is op een Japanse mythe. Een ontzettend emotionele film en daarnaast een heel aparte animatie, die af en toe verandert als de emoties van prinses Kayugo veranderen. Ook heb ik eindelijk Nausicaä gezien. Na deze film wilde ik mij verdiepen in de animatie in Miyazaki films, toen ik ineens zag dat er een gigantisch team achter de animatie afdeling zit van een film. Ik heb hier nooit eerder zo bij stil gestaan. Natuurlijk wist ik wel dat niet één persoon alles deed, maar ik had niet verwacht dat het zo uitgebreid zou zijn. Dus ik wil jullie vertellen wat ik geleerd heb!
Voordat ik hier verder op inga, wil ik voor degenen die niet bekend zijn met een Miyazaki film, hem eerst even introduceren. Hayao Miyazaki is een wereldberoemde Japanse filmregisseur, producent en animator. Hij heeft de wereld van Japanse animatie veranderd. Hij is geboren in 1941 in Tokio en is dus ondertussen al 79 jaar. In zijn laatste jaar van de middelbare school zag hij de film ‘The Tale of the White Serpent (1958)’ en werd werd verliefd op de animatie in deze film. Deze film zorgde er voor dat Miyazaki animator wilde worden. Hij heeft een opleiding politieke economische wetenschappen afgerond in 1963 en is toen als animator aangenomen bij Toei Animation. Dit was het begin van zijn carrière. In 1985 richtte hij Studio Ghibli op samen met 2 andere Japanse filmmakers, Isao Takahata en Toshio Suzuki (die vaak producent van Miyakazi’s en Takahata’s films is geweest). Zijn bekendste films zijn ‘My Neighbour Totoro’, ‘Howl’s Moving Castle’, ‘Princess Mononoke’ ‘Kiki's Delivery Service’ en natuurlijk ‘Spirited Away’.
Miyazaki heeft zelf ook manga’s getekend. Zo is de film Nausicaä gebaseerd op zijn manga. Hij ontwerpt dus wel zelf grotendeels de tekenstijl en de karakters.
Miyazaki’s proces van een animatiefilm maken is anders dan dat van andere filmmakers. Zijn films beginnen zonder script. Hij begint met een algemeen idee, waar hij zelf tekeningen van maakt. Hij legt dit idee voor aan zijn producer Suzuki en samen gaan ze dan in overleg. Dan worden er andere animatiemakers bijgehaald om het concept verder uit te werken. Aan de hand van Miyazaki’s tekeningen wordt het plot verder en gedetailleerder uitgewerkt, zo kon het maar zo zijn dat hij, omdat het beter in de tekeningen paste, een belangrijk deel van het plot aanpastte gedurende het uitwerken van de film. Hierna wordt dan het hele animatie team van Studio Ghibli ingelicht en gaat iedereen hard aan het werk. Niemand twijfelde aan Miyazaki’s stressvolle werkwijze, want hij is geniaal. Het maken van een Miyazaki film duurt ongeveer 2 jaar. De eerste paar films die hij maakte weigerde hij met CGI te doen, omdat hij het zo menselijk en emotioneel mogelijk wilde maken en hij vond dat dat het beste overkwam als je alles met de hand tekent. Uiteindelijk is hij door zijn collega’s overgehaald dat het wel degelijk mogelijk is om ook met CGI dat humane gevoel over te brengen, dus was zijn eerste film met CGI de 1997 film ‘Princess Mononoke’. Miyazaki’s films staan ook bekend om de enorme details die je in de animatie terug ziet. Hoe de achtergrond karakters bewegen, de prachtige landschappen, de imperfectie in de bewegingen van de hoofdkarakters, stuk voor stuk betoverende shots.
En dan nu, het animatie team achter de films. Er zijn verschillende rollen binnen het team. Dit zijn alle rollen die ik in Miyazaki films voorbij zien komen. Er zijn vaak wel meerdere mensen die dezelfde rol hebben in het team, omdat het mega producties zijn. In de film ‘Princess Mononoke’ bestaat de animatie afdeling uit 197 personen volgens IMDB.
Bron: Studio Ghibli https://characterdesignreferences.com/art-of-animation-4/art-of-princess-mononoke
‘Key Animator’:
Dit is eigenlijk de belangrijkste rol binnen het animatie team. De key animator maakt de belangrijkste tekeningen, zoals de key poses. Dat houdt in, de key animator maakt tekeningen van de belangrijkste houdingen van de karakters.
‘Animation director’:
Dit is samen met key animator de grootste rol. De animation director is verantwoordelijk voor het regisseren van het hele animatie proces. Dit begint al bij het begeleiden van het storyboard proces en daarna het sturen van de animatiemakers.
‘Cel Painter’:
Cel animatie is een traditionele manier van animatie tekeningen. Een celluloid (cel) is een transparant vel waar bijvoorbeeld karakters met de hand op getekend worden. Deze cel kan dan op verschillende achtergronden gelegd worden, zodat het karakter minder vaak opnieuw getekend hoeft te worden. De ‘cel painter’ vervult de rol van het creëren van deze cellen.
‘Cel checker’:
De cel checker is degene die de cellen checkt die gemaakt zijn door de cel painters.
‘Background artist’:
Zoals de naam al zegt, is de ‘background artist’ verantwoordelijk voor het tekenen van de achtergrond, voor de landschappen om de karakters heen.
‘Inbetween artist’:
Bij grootschalige animatie producties hebben animators vaak assistenten. Dit is onder andere de ‘inbetween artist’. Zij maken de tekeningen tussen de ‘key poses’. Om in animatiefilms deze houdingen soepel over te laten komen, worden er tekeningen gemaakt tussen deze houdingen, zodat het geleidelijk overgaat. Deze tekeningen worden door de ‘inbetween artist’ gemaakt.
‘Clean-up artist’: Een andere rol die een assistent bij een animatiefilm soms heeft, is het verbeteren of perfectioneren van iets te ruwe schets van de key animator. Dit heet een ‘clean-up artist’.
‘Color designer’: De color designer ontwerpt de kleuren in de film. Hij kiest de kleuren van de karakters. Hij/zij/die moet nadenken of de kleur wel op elk achtergrond past en wat voor invloed de kleur op de sfeer van de film heeft. Geen makkelijke taak dus.
En last but not least!
De ‘Ink and paint artist’.
De Ink and paint artist kleurt de tekeningen in. Dit gebeurt in Miyazaki films én met de hand én (in zijn latere films) ook met speciale software. Dan staat er in de credits vaak bij ‘digital ink and paint artist’.
In ‘Princess Mononoke’ zie je dat er alleen al 33 cel painters aan gewerkt hebben. Dus je zult wel begrijpen hoe goed het team samen moet werken en moet communiceren om een goed resultaat te krijgen. Daarnaast moeten ze allemaal de ideeën en tekenstijl van Miyazaki zelf goed volgen.
Leuke feit, maar 10 procent van ‘Princess Mononoke’ is met CGI gemaakt. De film bestaat voor het grootste deel uit handgetekende cellen, ongeveer 144.000 om precies te zijn!
Comments